Thursday 30 June 2011

kalau dilayan...



semalam ada seseorang bawa cerita pada nenek yang orang gaji boss dia sudah pecah rahsia boss. nenek tersentak. bukan sebab nenek nak tahu apa rahsia boss tu. tapi nenek rasakan itu sudah melepasi batas seorang yang digajikan untuk bekerja sebagai orang gaji.

nenek betul-betul tidak suka dengan situasi itu. dia tidak amanah. itu moralnya. kenapa dia perlu ceritakan pada orang lain akan hal bossnya? apalagi melibatkan hal peribadi. mungkin semalam yang diceritakan pada nenek, dianggap cerita biasa2 saja. tapi nenek tetap tidak boleh menerimanya. bagaimana kalau orang gaji seseorang yang menyampai cerita tu buat begitu? apa dia rasa?

bagi nenek, kalau dilayan kerenah dan perangai orang gaji ni, belanja dia minum dan layan dia bersembang, memang habis cerita majikan luar dalam diceritakan. bukan nenek memandang rendah atau buruk pada orang gaji esp dari seberang, tapi disebabkan segelintir mereka, majikan jadi porak peranda. orang pandang lekeh pada majikan. orang macam seseorang ni la yang suka bagi muka kat orang gaji macam ni. nenek tahu la sebab nenek ada pengalaman.

jadi pada seseorang tu...takyah la tanya lagi pasal boss kat orang gaji tu. atau kalau dia memang kaki suka mereport atau menyembang...cepat2 je matikan. gi buat keje kamu. takyah nak jadi reporter. kan aman!!

kalau seseorang tu terasa, nenek minta maaf la. nenek memang tak suka. nenek tak boleh tipu diri nenek. bukan nenek saja nak potong stim dia bercerita. tapi cerita tu tak perlu pun dihebahkan. so fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment