Tuesday 13 March 2012

kisah 5

"kebiasaannya......wanita akan mempertahankan keluarga, bila lelaki menghancurkannya".... han bok soo...TFWC.

hati siapa yang tidak seronok bila dilamun cinta. baik lelaki baik perempuan. baik bujang apalagi yang sudah berkeluarga. namun kadang-kadang, kita terlalu terbuai sehingga tanpa sedar menyinggong hati dan perasaan insan lain.

kata-kata diatas lebih terfokus kepada kecurangan suami. dan bila sesuatu perkahwinan itu berhadapan masalah dan kehancuran, si ibu selalunya akan berusaha untuk tidak berpisah dengan anak-anak. atau kadang-kadang, si ibu dibiarkan saja bersama anak-anak, tanpa nafkah, tanpa kata putus.

bagi ibu yang sabar dan tabah, syabas dan berbahagialah dengan balasan pahala dari Tuhan. tapi bagi ibu yang kurang sabar dan tedesak dengan hal-hal yang mendatang, berikanlah mereka hak mereka. mereka juga berhak untuk membina bahagia sementara usia masih ada.

kepada anak-anak...memang menyedihkan bila perpisahan ibu bapa berlaku. hidup tidak sesempurna seperti sepatutnya. namun berusahalah untuk berjaya dan membesarlah dengan penuh rasa bangga punya ibu semulia setabahnya.

sekiranya ayah ingin pulang kepangkuan, berlapang dadalah. layanlah dia sebaiknya. mungkin dulu adalah sejarah kebodohan dia. sebagai anak, siapalah kita tanpa ayah.

dan jika sebaliknya yang berlaku...amatlah malang hidup ini.

No comments:

Post a Comment