Wednesday 6 April 2011

repek nenek...

Kali ni nenek nak merepek kejap.




Selalunya, kita berfikir dulu sebelum menjawab sesuatu soalan. Begitu juga kita perlu bersedia dengan sebarang jawapan dari persoalan yang kita utarakan. Kita tidak tahu soalan-soalan yang diajukan itu kadang-kadang sensitif bagi sesetengah orang. Dan yang lebih penting...kita tidak perlu bertanya orang jika kita sudah tetapkan jawapan yang kita suka. Boleh gaduh jadinya.

Soalan dan pandangan adalah 2 perkara berbeza. Soalan adalah pertanyaan yang kita telah putuskan sesuatu jawapan baginya. Kadang-kadang 2 atau 4 pilihan jawapan. A,B,C atau D. Kadang-kadang A atau B. No1 atau No 2. Pilih antara satu sahaja. Sekiranya ada jawapan pilihan i, ii, iii dan iv, namun tetap dikumpulkan dalam jawapan A-i dan ii, B-ii dan iii, C-iii dan iv atau D-kesemua jawapan diatas.

Sementara pandangan adalah pendapat yang subjektif seseorang tentang sesuatu yang kita masih ragu-ragu dan perlukan penerangan yang lebih jelas dan kukuh. Suka hati dia lah dia hendak terangkan macamana dan gaya bagaimana. Kita perlu sedia terima dan hormati pandangan dia. Kita fikir balik dan baru kita rumuskan mana yang terbaik.

Mengapa kita selalu membuat orang rasa serba salah. Ini bentuk soalan atau pandangan? Mengapa kita mesti menimbulkan masalah sedangkan kita ingin menyelesaikan masalah. Kan dah susah. Karut betul la!!!


No comments:

Post a Comment