Friday 8 April 2011

itu kisahnya...


Asal usul Kampung Pandan 

Menurut sumber-sumber yang dipercayai, pada tahun 1930-an, Kampung Pandan dikenali sebagai Kampung Tahi. Ini disebabkan pada masa itu ia merupakan sebuah tempat pembuangan najis.

Imej Kampung Tahi dengan aktiviti yang menjijikkan itu telah meninggalkan kesan-kesan yang negatif kepada umum. Tahun demi tahun perubahan dan pembangunan dapat dilihat di Kampung Tahi dengan bertambahnya bilangan penduduk. Pada tahun 1940-an aktiviti pembuangan najis diberhentikan.

Dengan pemberhentian aktiviti itu, kawasan-kawasan di Kampung Tahi telah ditumbuhi oleh pokok-pokok daun pandan yang wangi dan baja-baja asli tersebut telah menyuburkan lagi pokok-pokok daun pandan dan lainnya. Akhirnya Kampung Tahi bertukar nama menjadi Kampung Pandan hinggalah sekarang.  

sumber dari laman skpk. terimakasih.


p/s* Kampung Pandan ni besar. Ada Kampung Pandan Luar dan Kampung Pandan Dalam. Baik Kampung Pandan Luar atau Dalam, pembangunan sudah semakin pesat. Memang tak sangka la begitu asal usul namanya tanah tempat tumpah darah nenek 43 tahun dulu. Nenek lahir setelah lima tahun makabah nenek menetap di situ. Kawasan tahi yang sebenarnya tidaklah dapat dipastikan dan sekarang tanah di Kampung Pandan sudah berharga ratusan ribu malah jutaan ringgit dan menjadi rebutan para pelabur. Sayangnya Kampung Pandan sudah dikuasai orang Indonesia dan pendatang asing lainnya. Pasar malam, kedai runcit, pasaraya, kedai makan hatta gerai nasi lemak sekalipun telah dikuasi pendatang asing. Penduduk asal kebanyakkannya telah berhijrah atau meninggal dunia. Tidak hairan la kalau Kampung Pandan sekarang lebih dikenali sebagai small Medan Indonesia.
Dan restoren inilah paling terkenal di Kampung Pandan. Tapi rasanya orang Kampung Pandan sendiri pun jarang makan kat situ.

No comments:

Post a Comment